Amaliedagene i Oslo 20. -23. august.

Foredrag KL 22.aug

Amaliedagene har navn efter den norske forfatterinde Amalie Skram, som oplevede den danske psykiatri indefra. Hun skriver en meget kritisk bog om sine oplevelser i psykiatrien.

Jeg holder et kritisk foredrag om psykiatrien ud fra bogen “Kære Luise – en beretning om magt og afmagt i psykiatrien-“‘. Min kære datter Luise døde i psykiatrisk behandling. Jeg holdt mit oplæg 22. august, på Amalie Skrams fødselsdag. Jeg sammenligner Amalie Skrams kritiske beskrivelser med de forfærdelige ting Luise og for den sags skyld jeg blev udsat for. Amalie Skra skrev i 1895 altså for 116 år siden. Er behandlingen så blevet bedre i løbet af de 116 år. Svaret er NEJ. Be handlingskulturen er lige så iskold som på Amalie Skrams tid. Diagnoser kan ikke slettes, selv det viser sig, at de er forkerte. OG behandlingen er blevet meget farligere. Mange mennesker dør i dag af psykiatrisk behandling og endnu flere bliver invaliderede. Så alt i alt er der ikke noget at prale af. Og det er sørgeligt

Skriv et svar

